Trzy grupy studentów psychologii trenowały trzy grupy szczurów w pokonywaniu labiryntu. Jedni otrzymali szczury "genialne", a drudzy "przeciętne", a trzeciej grupie zakomunikowano, że przydzielone jej do eksperymentu zwierzęta są "niedorozwinięte umysłowo".
Po zakończeniu tresury istotnie najlepiej zadanie wykonały szczury "genialne", a najgorzej - szczury "głupie". W trakcie trwania doświadczenia obserwowano przede wszystkim ich opiekunów. Zauważono, że grupa studentów trenująca szczury "głupie" komentowała ich zachowanie słowami: "no, jak leziesz idioto", "rusz się, ty przygłupie", "ty potworna ślamazaro". Natomiast opiekunowie szczurów "genialnych" głaskali je, brali na ręce i zachęcali do wysiłku komentarzami typu: "świetnie, mój mały", "błyskawica", "ale z ciebie szybki Bill", "Einstein".
Po wykonaniu eksperymentu okazało się, że wszystkie zwierzęta przydzielone były losowo poszczególnym grupom opiekunów, natomiast studentów poinformowano o ich zróżnicowanych zdolnościach. Jedyną różnicą między tymi trzema grupami były tylko oczekiwania trenerów.
Drugi eksperyment przeprowadzono w dużej szkole. Trzem nauczycielom powierzono "tajemnicę": uznano ich za najzdolniejszych, toteż w nagrodę otrzymali do prowadzenia trzy najlepsze klasy, ze specjalnie wyselekcjonowanymi uczniami. Po rocznej pracy nauczyciele stwierdzili, że ich pupile "wprost rwali się do pracy" a "współdziałanie z nimi było prawdziwą przyjemnością", więc nauczyciele poświęcali im więcej uwagi i czasu. Trzeba przyznać obiektywnie, że klasy eksperymentalne osiągnęły znacznie lepsze wyniki dydaktyczne. Jednak w podsumowaniu eksperymentu ujawniono, że wybrano do niego dzieci, podobnie zresztą jak i nauczycieli, w zwykłym losowaniu.
*
Wyniki obu eksperymentów dowodzą siły naszych podświadomych nastawień leżących u podstaw oceny innego człowieka i towarzyszących mu sytuacji, a w związku z tym - niechęci do podejmowania jakiegokolwiek ryzyka pracy z dziećmi odbiegającymi od standardów przeciętności, które a priori naznacza się stygmatem dolnego pułapu zdolności i możliwości (lub jego brakiem).
Jak możemy wpłynąć na osiągnięcia naszego pupila?
Moderator: Junior Moderator
Jak mo?emy wp?yn?? na osi?gni?cia naszego pupila?
¡oɹƃǝןן∀ ɐu ʎɹnʇɐıʍɐןʞ ǝıdnʞ ǝıu ʎpƃıu znſ
Jak możemy wpłynąć na osiągnięcia naszego pupila?
WOW! Skąd ty masz takie informacje?
Jak możemy wpłynąć na osiągnięcia naszego pupila?
Jednego razu przesiedziałam praktycznie całą noc nad poszukiwaniem ciekawych informacji o szczurach. Znalazłam takie na polskich stronach www poprzez wpisanie w przeglądarkę internetową słowa "szczur" czy "badania na szczurach" albo "agresja u szczurów" - kombinacji jest miliony... Być może nie znajdziesz nic ciekawego na początku ale jak głębiej pogrzebać i poszukać dokładniej - zawsze coś tam się znajdzie ;]
¡oɹƃǝןן∀ ɐu ʎɹnʇɐıʍɐןʞ ǝıdnʞ ǝıu ʎpƃıu znſ
Jak możemy wpłynąć na osiągnięcia naszego pupila?
[quote="Ania"]Jednego razu przesiedziałam praktycznie całą noc nad poszukiwaniem ciekawych informacji o szczurach[/quote]
Aha, to stąd ten wysyp cytowań z publikacji i badań naukowych
Aha, to stąd ten wysyp cytowań z publikacji i badań naukowych
Niektóre opowieści się kończą, ale inne stare historie wciąż trwają. - T. Pratchett
Z nami: Charlie
Odeszły: Miłka +++ Cykoria +++ Jeżu +++ Smużka +++ Spłoszka +++ Strzyga +++ Bezik +++ Chrupek +++ Pippi +++ Bravo
Z nami: Charlie
Odeszły: Miłka +++ Cykoria +++ Jeżu +++ Smużka +++ Spłoszka +++ Strzyga +++ Bezik +++ Chrupek +++ Pippi +++ Bravo